Przejdź do głównej zawartości

HISTORIA FIRMY W PIGUŁCE

Jak się to wszystko zaczęło? Skąd wziął się  niezawodny biznesplan? Kto stał się ojcem sukcesu?

By móc dokładnie  prześledzić historię przedsiębiorstwa, proponuję zająć miejsce obok mnie w wehikule czasu i przenieść się prawie 100 lat wstecz...
Jest rok 1923. W Alwerni rozpoczyna się budowa prywatnej fabryki chemicznej, która  ma zostać uruchomiona w ramach formowania podwalin polskiego przemysłu chemicznego. Początkowo zakłady miały zajmować się produkcją kwasu solnego oraz dwuchromianu sodu. Niestety wybuch II wojny światowej storpedował dalekosiężne plany inwestorów. Po zakończeniu wojny fabryka stała się własnością Skarbu Państwa. Aktualną nazwę nadano jej w 1978 roku.
Intensywny rozwój Zakłady Chemiczne Alwernia zarejestrowały w latach 50. ubiegłego stulecia. Wprowadzono innowacyjne technologie, urządzenia, aparaturę oraz instalacje produkcyjne. Pozwoliło to wielokrotnie zwiększyć wielkość produkcji.
 W niecałe 10 lat później firma  otworzyła nową linię produkcyjną - związki fosforu.
Ostatnia dekada XX wieku to rozpoczęcie produkcji wyrobów opartych na utylizacji odpadów powstających przy produkcji związków chromu.
Na uwagę zasługuje fakt, że przez cały okres funkcjonowania fabryka specjalizuje się i doskonali w w procesach wytwarzania produktów chemii nieorganicznej.
Produkty otrzymywane w Alwerni niejednokrotnie były wprowadzane na polski rynek jako pierwsze, wcześniej nie oferowane przez żadną inną fabrykę. Do tego grona zaliczają się: kwas fosforowy termiczny, garbnik chromowy o standardowej zasadowości, bezwodnik kwasu chromowego, zielony tlenek chromu, sole fosforowe i mieszanki fosforowe jakości spożywczej.

                                                      Budowa fabryki w Alwerni

              Fabryka w Alwerni w pierwszych latach działalności

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ

Bezproblemowe przeprowadzenie restrukturyzacji firmy umocniło Zakłady Chemiczne "Alwernia" na pozycji lidera w przemyśle chemicznym w naszym regionie. Zaowocowało także szeregiem nagród, uznaniem publicznym oraz zagranicznymi klientami. Władze firmy wciąż stawiają na rozwój i pragną w pełni wykorzystać swoje pięć minut. Pozwolą na to nowe, odważne inwestycje, poszerzenie zakresu działalności, wzbogacenie oferty o nowe produkty. Priorytetami przedsiębiorstwa  są: eliminacja ubocznych skutków oddziaływania Spółki na środowisko naturalne (doskonalenie procesów technologicznych, stosowanie technologii bezodpadowych, odzysk surowców) osiągnięcie pozycji stabilnego i odpowiedzialnego dostawcy (zapewnienie wysokiej jakości produkcji, dostosowywanie jakości wyrobów do wymagań klientów, poprawę efektywności produkcji) umocnienie pozycji na rynkach dotychczasowych i pozyskanie nowych odbiorców wdrażanie  nowoczesnych rozwiązań techniczno-organizacyjnych umożliwiające  z...

Z EKONOMIĄ ZA PAN BRAT, CZYLI OSCAROWA PRODUKCJA

Zapraszamy do zapoznania się z zrealizowanym przez nas (w ramach II etapu konkursu "Rozwiń skrzydła przedsiębiorczości") mini filmu. W zaaranżowanym studiu telewizyjnym przyjrzałyśmy się dokładnie na pozór groźnie brzmiącemu zagadnieniu. Mamy nadzieję, że tradycja i innowacja w polskiej przedsiębiorczości w naszym wydaniu przypadną Wam do gustu:) W 17 odcinku gościem specjalnym była p. prof. Marzena Pieniążek - rektor wydziału ekonomii i finansów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (Emilia Glanowska). Krótką rozmowę przeprowadziła redaktor Joanna Despota (Alicja Mirek). Za kamerą stanęła po raz kolejny nieoceniona Klaudia Miraż (Weronika Kozłowska). Pomysł i realizacja: Emilia, Alicja, Weronika z LO im. Tadeusza Kościuszki w Krzeszowicach

SŁOWO WSTĘPU

Nie ulega wątpliwości, że Zakłady Chemiczne "Alwernia" -  jako nieliczne - wybiły się  z niewielkiej gminy w okolicach  Krakowa . Na przestrzeni lat firma osiągnęła dużo sukcesów, zyskała renomę, którą szczycą się tylko najpotężniejsi przedsiębiorcy. Z powodzeniem przebrnęła przez proces restrukturyzacji, co pozwoliło jej pozostać w grze również na arenie gospodarki wolnorynkowej. Ciągły rozwój, zdobywane laury, coraz szersza oferta produkcji nie tylko przyciąga nowych klientów, ale zachęca także nas - młodych do lepszego zapoznania się z miejscowym "rekinem biznesu".                                              logo Zakładów Chemicznych "Alwernia"